Cat / Esp / Eng
Esteu aquí: Inici Magazine Hanna Heilborn: L’animació com a eina d’humanitat i realitat

Hanna Heilborn: L’animació com a eina d’humanitat i realitat

El passat 8 de febrer, la documentalista sueca Hanna Heilborn ens va acompanyar com a convidada d'excepció en l'acte de presentació de l'Animac 2013 al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Heilborn és una pionera del documental animat fent ús de tècniques d’animació per ordenador o CGI. Amb la col·laboració de David Aronowitsch, tots dos formen el duo responsable de la trilogia de documentals animats Gömd (2002), Slavar (2008) i Sharaf (2012).Hiperrealisme documental al servei de realitats crues que necessiten ser revelades una i una altra vegada. Un estil personalíssim que ha influït a cineastes d’arreu del món i alhora ha estat apreciat per tot tipus d’espectadors a cinemes, escoles i exposicions.

Slavar1.bmp

Com és el documental animat? Els nostres amics de La Xarxa Tendències han elaborat i ens han cedit una entrevista –recentment publicada al seu web– a la Hanna Heilborn durant l’acte de presentació que resulta idònia per conèixer-la a ella i al seu corpus fílmic.

L’acte va començar amb la projecció d’Slaves (Slavar, 2008). L’Abuk i en Machiek són dos dels milers de nens que van ser capturats per la milícia –amb el suport pel govern- durant la guerra civil al sud del Sudan. Tots dos ens expliquen en primera persona les seves experiències des que van ser capturats fins arribar al moment del seu alliberament, per part James Uager Alic i la seva organització CEAWC (Commitee of Eradication of Abduction of Women and Children).

En el torn de preguntes i respostes, la Hanna va donar molts detalls sobre el procés creatiu i la de la producció del seu segon documental animat. Slavar és una història profundament vertadera, on l’ús del so real de les entrevistes és el ciment de tot el curtmetratge. Heilborn va subratllar la importància del disseny abans que de l’animació, i és que la seva manera de treballar és “absolutament contrària a la dels animadors”, són dues tècniques completament oposades que cada cop més van agermanades en una tendència creixent que és la del documental animat. Ara bé, el format animat no va ser el seu punt de partida: “no som animadors, som documentalistes, i l’animació és una tècnica que ajuda a allargar la vida natural d’una història explicada fins la sacietat pels mitjans de comunicació.” Una última pregunta del públic va encertar una de les claus del discurs de Heilborn: l'animació humanitza la realitat i la pot fer encara més real. "Amb l'animació, i en el cas d'Slavar, crec que es pot representar la realitat més acuradament, més humanament, amb més capes."

A continuació, la Hanna ens va ensenyar, a mode de recorregut, una bona pila d’sketches i dissenys no només d’Slavar sinó també de Sharaf, el seu últim documental animat que vam poder descobrir a la passada edició de l’Animac. La història d’un sense papers adolescent, fent ús d’un estil íntegrament dissenyat amb papers doblegats, de forma irònica. Les paraules de Heilborn van colpir-nos a tots els assistents: "Em sembla inconcebible que s'empri el terme immigrant il·legal. Com pot ésser il·legal un ésser humà?"

Finalment, la Hanna ens va revelar imatges i detalls del seu nou projecte, un llargmetratge documental d’animació titulat Territories. D’índole més experimental, Territories critica l’Europa racista que ha construït murs als nous europeus, que veu als pobres com a l’amenaça forana. Un dels seus blancs és l’agència de seguretat  Frontex, que vetlla les fronteres europees amb pressupostos astronòmics i fent ús de tecnologia absurda pròpia d’un film de ciència ficció, en paraules de Heilborn.

Hanna Heilborn: L’animació com a eina d’humanitat i realitat

El passat 8 de febrer, la documentalista sueca Hanna Heilborn ens va acompanyar com a convidada d'excepció en l'acte de presentació de l'Animac 2013 al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Entrevista a Joaquín Reyes

És necessari presentar a Joaquín Reyes? Un dels comediants més trencadors dels últims anys, reinventor del sketch pythoniano, impulsor del sempre sorprenent lèxic manxec, imitador de celebritats a mansalva ... i, a més, dibuixant amb un estil ...

(Hiper)realisme a l’animació japonesa contemporània: crònica d’una mutació

“No crec que el públic miri amb deteniment les pel·lícules d’imatge real. Malgrat això, hi estan obligades en una pel·lícula d’animació, perquè l’animació capta les coses que fem i reflecteix la realitat d’una manera més sòlida del que n’és en ...

Entrevista a Mercedes Marro, directora de Tomavistas

Mercedes Marro és la directora de Tomavistas, productora audiovisual especialitzada en sèries d'animació. Hem parlat amb ella del seu èxit "Lara què fem?" (nominada als Emmy Kids Awards el passat febrer), de projectes a punt de sortir del forn i ...

Entrevista Theodore Ushev

Nascut a Kyustendil, Bulgària, Theodore Ushev va fer-se primerament un nom com a artista de cartells en el seu país natal abans d’instal·lar-se a Mont-Real el 1999. Des d’aleshores, va adquirir una ràpida reputació com a animador prolífic de gran ...


Facebook
Twitter
Flickr
YouTube
Vimeo
La Paeria - Ajuntament de Lleida

Subscriu-te a la NEWSLETTER ANIMAC!

Contacta

animac@animac.cat
Tel/Fax: +34 973 700 325